מאמר - האתר הראשי להפצת מאמרים וקידום מקצועי
כניסה למערכת כותבי מאמרים כתיבת מאמר חיפוש מאמר מאמרים
 
 
 

גבול של בטחון

גבול של בטחון

/ אורלי רדליך
"גבול הביטחון" – מדריך מעשי להורים
אורלי רדליך- יועצת חינוכית (MA)
 
גבולות ומסגרת- האם זה טוב?
גבול הוא מסר של אהבה לילד, כך הילד מבין שיש מי ששומר עליו, מכבד אותו, מעניק לו בטחון ואוהב אותו.
הגבול מלמד את הילד להבחין בין טוב לרע, בין נכון ללא נכון. הוא מאפשר לעשות סדר בחיים, הסדר מעביר תחושת הגנה, ומצמיח ילדים עם אמונה עצמית וביטחון עצמי.
 
אז.. אם זה כ"כ טוב, למה זה כ"כ קשה?
פעמים רבות הורים נתקלים בסירוב מצד ילדיהם, בבכי, הפגנת כעס, ומניפולציות שונות מצידם. כל זאת, תוך ניסיון לחמוק ממטלות, לפרוץ גבולות ולהשיג את שליבם חפץ. בבוקר הם מתקשים להתעורר, אחר הצהריים הם מעדיפים לשחק מאשר להכין שיעורי בית ובשעות הערב הם נמנעים ממקלחת ומסידור התיק לבית הספר. הילדים בוחנים ומאתגרים כל הזמן את סבלנות ההורים, את עמדותיהם החינוכיות ואת דרישותיהם היומיומיות. מצב זה מוביל לקונפליקט הורים-ילדים (מחלוקת, ויכוח, מריבה, דילמה)-  כאשר כל צד מתעקש על קבלת הרצון שלו.
 
דרכי התמודדות במצבי קונפליקט:
ברוב המקרים, הורים נוטים להגיב באופן דומה במהלך עימות עם ילדיהם. להלן תגובות שכיחות של הורים:
הימנעות: בוחרים לא להתעמת עם הילד, מתעלמים מקיומו של הקונפליקט.
כפיה: ההורה כופה את רצונו על הילד.
משיכת חבל: אף אחד לא מוותר ולא מצליח לכפות את רצונו. ההורים והילד מושכים כל אחד לכיוונו, ומערכת היחסים מתאפיינת במתח ושחיקה.
וויתור: ההורה מוותר ומקבל את רצונו של הילד.
פשרה או WIN-WIN: ההורה מחפש דרך שתאזן בין השניים, כך כל צד מוותר מעט. מציאת דרך משותפת למימוש שני הרצונות, בלי לפגוע בצורך של האחר.
 
אז מה עושים, ואיך עושים את זה?
חמשת כללי הזהב: תיאום, הלימה, הסבר, בחירה, עקביות.
כמו מתכון, להלן רשימת פעולות של "עשה" ו"אל תעשה" לכל הורה שמתנסה בהצבת גבולות לילדיו:
1.    תיאום: כדי להציב גבולות לילדים, שני ההורים צריכים להיות מתואמים ביניהם. ערכו רשימה של כל הדברים שחשוב לכם שיתקיימו בביתכם. אל תושפעו מכללי התנהגות של משפחות אחרות, אלא תתמקדו במה שחשוב ונכון רק לכם.
2.    הלימה: אל תציבו גבול שאינכם יכולים לעמוד בו בעצמכם. כהורים אתם מהווים מודל לחיקוי עבור ילדיכם ולכן חשוב שתהיה הלימה בין דרישותיכם לבין התנהגותכם.
3.    הסבר: הסבירו את משמעות הגבול לילדיכם. חשוב שהילדים יבינו את ההיגיון בדברים ואת מטרת הגבול, על מנת שיכבדו אותו, גם אם אינם מקבלים או מסכימים איתו. הסבר הגבולות יכול להיעשות על ידי לוח זמנים קבוע מראש, רצוי להגדיר שעות לכל פעילות, כדי לשמור על שגרה- כאשר הילד קם בבוקר עליו לדעת שסדר היום שלו כולל הליכה לבית הספר, ארוחת צהריים, הכנת שיעורים, בילוי עם חברים, ארוחת ערב, מקלחת והכנה לשינה. עם הזמן הילד ילמד להתארגן לפי הזמנים שנקבעו לו ולפי הגבולות שההורים יציבו עבורו.
4.    בחירה: תנו לילדים אפשרויות בחירה בין מספר התנהגויות שהולמות את הגבול שהצבתם. חופש הבחירה יעביר לילד מסר שמכבדים אותו, וילמד אותו לקחת אחריות על בחירותיו. כך הוא יגדל ויבין שיש חשיבות לדעתו ושהוא יכול להביעה כשצריך. הוא ילמד לכבד סמכות, במסגרת הגבול המותר.
5.    עקביות: חשוב להיות עקביים ולהציב גבולות שאתם יכולים להקפיד על קיומם. לעיתים, הורים נוהגים לרחם על הילד ולוותר לו. ברור שלילד לא תמיד נוח לעשות מה שמבקשים ממנו והוא ינסה להתחמק מהצבת גבולות. תפקיד ההורה לעזור לו לקבל את המשמעת, שבסופו של דבר תעזור לו בחיים. ברגע שהצבתם גבול והסברתם אותו, מחובתכם להמשיך את קיומו באופן עקבי, אחרת, תעבירו לילדים מסר שאפשר להתעלם מדבריכם. במשך הזמן, הילד יפנים את הגבולות והוא יתחיל להתנהל לפיהם באופן עצמאי.
 
הנה דוגמא 1:
רון רוצה לראות טלוויזיה בערב. הוא עדיין לא התקלח.
המסר לילד: אצלנו בבית מתקלחים לפני שצופים בתכניות ערב. בד"כ זה מוביל לויכוח: "אני אתקלח מיד לאחר התכנית", או "אבל אני עייף מידי למקלחת", או "לא יצאתי היום לשחק בחוץ אז אני לא מזיע" וכדומה.
אתם מציבים גבול: מקלחת בערב קודמת לצפייה בטלוויזיה (חובות לפני זכויות).
אתם מסבירים: אחרי שתצפה בטלוויזיה תהיה עייף ולא יהיה לך כוח להתקלח; מאוחר יותר המקלחת תהיה תפוסה כי אבא יבוא מהעבודה וירצה להתקלח; כדאי להשקיע בניקיון והיגיינה כי זה חשוב לבריאות שלך ולתחושת הרעננות של הגוף.
אתם נותנים אפשרויות לבחירה: אתה יכול לאכול ארוחת ערב לפני שאתה מתקלח; אם אתה עייף מידי למקלחת, אתה יכול לוותר היום על טלוויזיה, לנוח קצת ולהתקלח מאוחר יותר; אם אתה עייף, אתה יכול לעשות היום מקלחת מהירה. אתה יכול לבחור מה שמתאים לך.
אתם שומרים על עקביות: למחרת, כשרון יבקש שוב לצפות בטלוויזיה לפני המקלחת, הוא יקבל בדיוק את אותה תשובה. אחרי מס' ניסיונות הוא כבר יגיד לכם לבד: "אני נכנס עכשיו למקלחת, כדי שאספיק לראות את התכנית שלי".
 
הנה דוגמא 2:
סול רוצה לשחק במחשב. היא עדיין לא הכינה שיעורי בית.
המסר לילדה: אצלנו בבית מסיימים קודם את שיעורי הבית ורק אח"כ משחקים במחשב, רואים טלוויזיה או הולכים לחברים. בד"כ זה מוביל לויכוח: "אני אכין שיעורים כשאסיים עם המחשב", או "אבל השיעורים הם לא למחר", או "אשחק רק שעה ואח"כ אעשה שיעורים" וכדומה.
אתם מציבים גבול: שיעורי בית עושים לפני שמשחקים במחשב (חובות לפני זכויות).
אתם מסבירים: את חושבת שזה פשוט, אבל אחרי שתשחקי במחשב עינייך יתעייפו ויהיה לך קשה לכתוב את שיעורי הבית; אחה"צ יש תכנית טלוויזיה שאנחנו אוהבים לראות יחד, וחבל שלא תהיי מוכנה; מאוחר יותר גם לא נוכל לעזור לך בשיעורים אם תתקשי, כי נהיה עסוקים; חוץ מזה, כדאי להשקיע בלימודים כי זה חשוב לעתיד שלך.
אתם נותנים אפשרויות לבחירה: את יכולה לאכול לפני שאת מכינה שיעורים; את יכולה להכין את השיעורים בזמן שנכין את האוכל; אם את עייפה מידי לשיעורים, את יכולה לוותר היום על משחקי מחשב, לנוח קצת ולעשות את שיעורי הבית מאוחר יותר. את יכולה לבחור מה שמתאים לך.
אתם שומרים על עקביות: למחרת, כשסול תבקש שוב לשחק לפני השיעורים, היא תקבל בדיוק את אותה תשובה. אחרי מס' ניסיונות היא כבר תגיד לכם לבד: "אני מזמינה היום חברה למשחק במחשב, מיד כשאסיים שיעורים"
 
הרווח של הילדים:
חיזוק תחושת מסוגלות וביטחון עצמי.
פיתוח כישורי התמודדות עם קונפליקטים.
עיצוב התנהגות יעילה במצבי קונפליקט.
השפעה חיובית על ההתפתחות החברתית ועל מערכות יחסים.
 
הרווח של ההורים:
חיזוק הסמכות ההורית.
הקניית חופש בחירה ואחריות לילדים.
מסר של כבוד לערכים הוריים.
תקשורת משפחתית יעילה ונינוחה.
אורלי רדליך
דוקטורנטית בחינוך, יועצת(MA) ותק של 10 שנים כיועצת חינוכית. מרצה ומנחת סדנאות בתחומי חינוך שונים- אקלים כיתה, גיבוש צוות, פיתוח מנהיגות, איתור מצוקות, ציורי ילדים ועוד. זוכת פרס רקנאטי ליוזמה חינוכית.
13 שנה ביעוץ, הדרכה, הרצאות והנחיית קבוצות. יועצת בלשכת המסחר והתעשיה לפיתוח צוות וכלכלת המשפחה. דוקטורנטית בחינוך, MA ביעוץ, BA בפסיכולוגיה
המרכז לפיתוח אישי וכלכלת המשפחה
מרכז ליעוץ אישי, סדנאות והרצאות- במדעי ההתנהגות ובכלכלת המשפחה. מענה מקצועי לארגונים, מוסדות חינוך ומשפחות. בין הנושאים- תקשורת בינאישית, פיתוח צוות, התנהלות כלכלית, חינוך פיננסי, ניהול זמן, מצבי לחץ.
04-8708008
בית ומשפחה - הורות
תאריך: 1/8/2010
תגיות:   הצבת גבולות    גבולות    משמעת    חינוך   


ממומן

מאמרים נוספים בתחום בית ומשפחה - הורות

מנשא לתינוק המלצות / LoadSEO SEO
מזל טוב! נולד לכם תינוק. כדי שהוא יהנה ממגע ממושך ואתם תוכלו להמשיך בשגרה, כדאי שתרכשו מנשא לתינוק. המלצות לבחירת המנשא הנכון יעזרו לכם בקבלת ההחלטה המתאימה לכם ביותר. כנסו להמלצות.
הקניית ערכים לילדים דרך דמות לחיקוי "זהירוני" / עוזי פלג
ריך "זהירוני" הוא באופן שהוא מנסה להקנות דפוסי התנהגות בסיסיים לילדים בגיל הרך ללא שימוש באסורים התנהגותיים ישירים כלשהם, האסורים מועברים דרך "זהירוני" שמתנהג באופן שההורים היו רוצים שילדיהם יתנהגו.
חשיבות המשחק בחוץ עבור ילדים / ofer rashkes
המאמר מציג את חשיבות המשחק בחוץ עבור ילדים
התפתחות ילדים דרך משחק והשימוש במתקנים מתנפחים כדוגמה / ofer rashkes
למשחק בגיל הרך חשיבות ותרומה משמעותית להתפתחות הילד והוא מהווה את הדרך האפקטיבית ביותר ללמידה משמעותית. המאמר עוסק בחשיבות המשחק להתפתחות הילד ומביא דוגמא מוחשית מהמשחק במתקנים מתנפחים.
איך בוחרים עגלת תינוקות? / רוני מיכאל
עגלת תינוקות לא צריכה להיות הכי משוכללת, הכי מודולרית או הכי מפוארת – היא צריכה להתאים בדיוק לכם ולצרכים שלכם. כך תדעו איך לבחור עגלת תינוקות מושלמת לכם ולאוצר שלכם
מתנות יום הולדת לילדים-האם כולם מרוצים ? / רונן שוסהיים
מסיבות יום הולדת לילדים בגילאי 5-12 הופכות להיות מושקעות ומוקפדות יותר ויותר משנה לשנה. נושא אחד נשאר מאחור - מתנות ימי ההולדת. הדרך שבה ניתנות היום מתנות רחוקה מלהיות מושלמת
משעמם לי / אורית אזולאי
ה לעשות עם עצמם . תפקידנו כהורים ללמד אותם, מה ניתן לעשות בזמן פנוי. עלינו להעביר להם מסר ברור, שאנחנו סומכים עליהם ומאמינים שהם ימצאו דרך טובה להעסיק את עצמם. איך עושים זאת ? לפניכם מס' הצעות:
הימים הראשונים בגן פרידה והסתגלות / אורית אזולאי
יו אם יבכה? ואיך לעזאזל אצליח להשאיר אותו שם בבקר הראשון ולשדר לו שהכול בסדר? תהליך ההסתגלות לגן הוא הדרגתי ושונה מילד לילד ובכל זאת ישנם מספר דברים שניתן לעשות כדי להקל ולסייע בהצלחת התהליך :
"אמא, אני לא מקובל!" / אפרת קליש
אחד הנושאים שיותר מטרידים הורים לילדים בגיל ההתבגרות, הוא בעיות חברתיות שיש לילד בחברת בני גילו. כשהילד פונה להוריו עם מצוקה, לרוב עולה צורך עז לפתור אותה עבורו. מייד. לתמיד.
בטיחות ילדים במכונית / גדעון וסיליסקי
במאמר זה אסדר לך, הקורא/ת את הנושא המורכב של הסעה בטוחה של ילדים במכונית. אתחיל בתיאור החוק בארץ, אמשיך בפירוט סוגי המוצרים הקיימים בארץ ובעולם שנועדו להסעת תינוקות וילדים במכונית ואסיים במספר עצות
מאמרים תפריט ראשי
שאלות ותשובות
יתרונות
אודות
הסבר
צור קשר
 
 
 
אודות | צור קשר | מפת האתר | אינדקס אתרים | sitemap | סניפים