מאמר - האתר הראשי להפצת מאמרים וקידום מקצועי
כניסה למערכת כותבי מאמרים כתיבת מאמר חיפוש מאמר מאמרים
 
 
 

פתרון בעיית האלימות

פתרון בעיית האלימות- סדנת מכתבים לתלמיד שפנה לאלימות

/ יהושע וייס
פתרון בעיית האלימות בבתי"ס – סדנת "מכתבים לתלמיד שפנה לאלימות"
 
האלימות בבית הספר, גוזלת אנרגיות עצומות מכל הקשורים בכך, ופוגמת באקלים הבית ספרי, דבר  המכביד מאד על קציר הישגים חברתיים ולימודיים אליהם מכוון בית הספר.
אקלים בית ספרי כזה עלול לפגוע ביתרונות של השינוי המתרחש בתכנית "אופק חדש":
קדום הפרופסיונליות ותדמית המורה, בעיני כל שותפי החינוך.
 
תרחישי האלימות הנפוצים בבית ספר:
פחד ממחסור – תלמידים או מבוגרים חוששים ממחסור ב"מצרך הכרחי X" ומוכנים למען השגתו למרפק, להשפיל ולעיתים אף להכות את האחר. מחסור כזה מתחולל בפועל במצרך וירטואלי כמו אהבה או תשומת לב (בכתות בנותמעל 30 תלמידים). תרחיש זה מוביל גם לעבריינות. תרחישי קנאה רבים הם תולדות עקיפות של תרחיש זה.
 
העלבון- תרחיש זה מתחיל בפעולה או בייחוס הגורם למישהו להיעלב. המדובר נטו, בפגיעה במעמד או בכבוד (למשל: "הוא קילל אותי". ההמשך יכול להתפתח לדרגות שונות של הצקה ואלימות כולל השמצות באינטרנט וחרמות.
 
חוסר הוגנות- השקעה ממושכת של מישהו("נתתי לך להעתיק כמה חודשים ממני" נענית בתמורה דלה או בהשפלה. ככל שחוסר הוגנות הנתפס גדול יותר, כך עולה ההסתברות לאלימות כתגובת נגד. מצבים של הפרת הבטחה הינם תרחישי משנה של
חוסר הוגנות.
 
דרישה לצייתנות- מישהו רוצה להבטיח את צייתנות האחר להוראותיו/דרישותיו(למשל:"תן לי את הסלולרי שלך"). לשם כך מפעיל איומים או כוחנות ברמות שונות עד אלימות פיזית. המדובר בד"כ בהפעלת כוח לשם תחושת הסיפוק שבשליטה באחר.
דפוס כזה מעיד על אבדן שליטה ב"מנגנון השליטה העצמית" של הצד הכוחני.
 
הגדרת הבעיה- המכנים המשותפים לכל 4 התרחישים הם
א) מדובר במצבי ריגוש קיצוניים, שהרודף כמו גם הקורבן אינם מיומנים בניהולם (לשם שיכוך הרגשות/"גובה הלהבות הרגשיות"). ומה שיותר מביך שגם הבוררים (מורים/הורים) אינם מצטיינים במיומנות זו.
ב) מצבי ריגוש קיצוני משתקים את ההיגיון, כך שנשללת מהצדדים האפשרות של פתרון בעיות ממשי.
ג) שלושת התרחישים הראשונים קשורים באופן הדוק לקיום/אי קיום תשתיות מניעה במוסד החינוכי, ובכך מתאפשר קיומה של תרבות של חוסר איפוק וסובלנות לזולת בתחומי ביה"ס/המוסד החינוכי.
הבהרה: תשתית  מניעה= סט פעילויות שוטפות רובן יומיות ואף שעתיות, הדרושות לצמצום הסתברות של התרחישים הללו.
 
הפתרון:
לשם צמצום האלימות, התהליך בסדנה מתמקדת בדיוק בשני תחומים אלו.
א) ללמוד לנהל נכון מצבי ריגוש בין אישיים לשם הגדלת הסתברות של פתרון בעיה בין הצדדים, וחיזוק אמונם ביכולתם לפתור בעיות ללא אלימות.
באופן עקיף זהו בדיוק המרשם לפינוי ה"שכל" לעבודה מועילה גם עבור הישגים לימודיים.
ב) לגבש ולהפעיל מספר פעולות רוטיניות (המכוונות לשיתוק מנועי האלימות על כך ראה מאמר שיתפרסם כאן בקרוב)  של צוות המורים מתוך תיאום בית ספרי, שימתנו באופן ברור את תחושת המחסור ב: אהבה, ערך וכבוד. התועלת המשנית כאן היא תמרוץ הערך העצמי הריאלי של התלמיד, תמרוץ תחושת האחריות החברתית של ה"חזקים" והנכונות להשקיע בלימודים גם מצד תלמידים שכיום אולי לא מאמינים בעצמם.
 
השיטה
סדרת דיונים/מיני הרצאות, מטלות צוותיות וכן  מספר סרטונים מרתקים ותרגילים שונים הממחישים נקודות קריטיות - מכינים את המשתתפים לתכנון ניסוי בית ספרי בהיקף נבחר, לצמצום דרסטי של האלימות.
 
כרטיס ביקור שלי
במשך שלוש עשרה השנים האחרונות הייתי מעורב הן כיועץ והן כמנחה מיומנויות מניעת אלימות להורים, משפחות ולמורים במחוז הדרום. פרויקטים שהשתתפתי בתכנונם , הצליחו יותר כשזוהו "מנועי אלימות " שהיוו קרקע פורה המתדלקת את תרחישי האלימות הטיפוסיים.
 
בהצלחה , שוקי וייס
יהושע וייס
מומחה למניעת אלימות בקונטקסט של: ארגון, משפחה, מערכות חינוך. ובתי ספר.
ת.2 בהנ' תעשיה ונהול, בנוסף למודי ת.1 + ת.2 בתחומים התנהגותיים. בעל השגים מוכחים בתהליכים ארגוניים , קהילתיים משפחתיים ואישיים.
יעדים ייעוץ לצמיחה
ת.ד. 1270
רחובות
052-8790003
חינוך ולימודים - כללי
תאריך: 18/9/2010
תגיות:   פתרון בית האלימות    מניעת אלימות סדנאות    נהול רגשות    תרחישי מוצא לאלימות   


ממומן

מאמרים נוספים בתחום חינוך ולימודים - כללי

לימודי עיצוב גרפי פיתוח הדמיון / סלביק גבריאלוב
בכל מקום שאנו הולכים אנחנו משתמשים בעניים שלנו, כדי לחפש ולקטלג את הסביבה שבה אנו נמצאים.
לימודי רפלקסולוגיה: מה העבר לובש? / אביב יועצים
לימודי רפלקסולוגיה מלמדים לא מעט דברים חשובים. אחד מהדברים הפחות צפויים שניתן ללמוד באמצעות לימודי רפלקסולוגיה הוא כיצד העבר מתלבש: כיצד משהו שמקורו בעבר לובש צורה מודרנית בגלגול העכשווי שלו.
חוגים לילדי הגן / עמרי אימבר
אז מה באמת אומר לכם המשפט – "בגן שלנו הילדים משתתפים בחוג __X__"? בדרך, רק את השם של החוג. מה עושים בחוג תנועה? מה זה ריתמוסיקה? ומי היא ה"מנגנת"? המשיכו לקרוא כדי לגלות...
תאוריית האינטיליגנציות המרובות של גארדנר ושימושה במסגרות חינוכיות / עמרי אימבר
תאוריית האינטיליגנציות המרובות של האוורד גארדנר פרצה דרך בתפיסת הערכת האינטיליגנציה האנושית. התאורייה עומדת בניגוד לתפיסת ה"חוכמה" עד כה שהיתה נמדדת ע"י מבחני איי.קיו בלבד ולמעשה מציעה שיטה שהיא אומנם
חוגי העשרה לגיל הרך / עמרי אימבר
במאמר זה נתייחס למגוון החוגים לגיל הרך ולמחיריהם המשתנים בשוק, אך ראשית חשוב להבין כי בתחום החוגים לגיל הרך ישנם מספר עולמות שונים, נתייחס כאן לשניים מהם.
כיצד לבחור חוג לילדים / עמרי אימבר
חוגים הם נושא חשוב בכל בית. בין אם בגן, בצהרון או בשעות אחר הצהריים, היום ברור לכל אם ואב כי חשוב להעשיר את הילדים בתכנים נוספים לתוכניות הלימודים הפורמליות. במאמר זה נבחן את כל הנקודות החשובות בתחום.
הדרכת הורים בשילוב פענוח ציורי ילדים / מיכל וימר
פענוח ציורי ילדים הינו כחלק בלתי נפרד מהדרכת הורים ומאפשר לשלב בין נקודת המבט והחוויות של ההורים לזה של הילד – הילדים מציירים פעמים רבות גם את הקושי שמוכר להורים, אך גם את 'הפאזל האישי'.
ללמוד וללמד לחשוב - תהליך להוראה ולמידה אקטיבית / תמיר חכם
כתיבת מאמר זה נובעת מהמצוקה האישית שלי כהורה בראותי את ילדיי לא לומדים לא קוראים
לימודים – מגוון רחב של אפשרויות / קופירטיינג פלוס
בוגרי התואר הראשון ישנה תחרות גדולה ולכן פעמים רבות יש כאלו שיבחרו לימודי תואר שני כדי להשיג יתרון על המתחרים. יש גם מי שבוחר בכך מתוך רצון להתקדם באקדמיה או למשרות שמחייבות סיום בהצלחה של תואר שני.
בתי ספר פרטיים בישראל / איל פטרן
בשנים האחרונות יותר ויותר הורים בוחרים לשלוח את ילדיהם לבתי ספר פרטיים. משנות השמונים קמו בישראל יותר מ-200 התארגנויות להקמת בתי ספר פרטיים. בשנים האחרונות ישנה עליה מתמדת בקצב של רישום ההתארגנויות.
מאמרים תפריט ראשי
שאלות ותשובות
יתרונות
אודות
הסבר
צור קשר
 
 
 
אודות | צור קשר | מפת האתר | אינדקס אתרים | sitemap | סניפים